رئیس سازمان آموزش و پورش استان یزد در کنفرانس خبری امروز (2):تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق خرید خدمات آموزشی انجام خواهد شد

محمد رضا باغستانی  در نشست رسانه ای خود  اهم فعالیتها و عملکرد سازمان آموزش و پرورش استان یزد را  تشریح نمود

باغستانی  بالاترین مرجع تصمیم گیری آموزش و پرورش استان را  شورای آموزش و پرورش استان یزد  دانسته و اظهار داشت :جلسات  شورای آموزش و پرورش استان یزد  و شهرستانهای تابعه در سالجاری با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه  و سایر اعضا در مرکز استان و در شهرستانها  نیز با حضورفرمانداران و ائمه محترم جمعه و سایر اعضا به صورت مستمر برگزار می شود .

بررسي و تصويب طرح تقويت علمي دانش آموزان مناطق محروم ، طرح آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت دانش آموزان اتباع خارجي و طرح بهره مندي از تجارب پيشكسوتان در مدارس ،بررسی وضعیت ، قابلیت ها و توانمندیهای مدارس سازمان ملی استعدادهای درخشان استان و تلاش برای رفع کمبودهای آن، تشریح توافق نامه اوقاف و امورخیریه و وزارت آموزش و پرورش در توسعه فضاهای آموزشی و بررسی راهکارهای اجرایی کردن این تفاهم نامه ، تأکید بر ضرورت فراهم آوردن آموزش خانواده ها ، دانش آموزان و دبیران برای مقابله با آنفولانزای نوع A در مدارس همزمان با شروع سال تحصیلی ،بررسی مشکلات مدارس غیردولتی برای بهره مندی از تسهیلات بنگاههای زودباه از رئوس مسائل مورد بحث و تصميمات  شوراي آموزش و پرورش استان در سال 88  عنوان کرد

محمدرضا باغستانی افزود:  تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق خرید خدمات آموزشی ، وضعیت نقل و انتقالات نیروی انسانی و بازنشستگی پیش از موعد نیز   از تصمیمات موثر این شورا  بوده است .

رئيس سازمان آموزش و پرورش استان يزد در خصوص مصوبات شوراي آموزش و پرورش گفت : در راستاي طرح تقويت بنيه علمي دانش آموزان مناطق محروم ، اردوهاي آموزشي به صورت شبانه روزي در مناطق برخوردارتشكيل مي شود و دانش آموزان مستعد پيش دانشگاهي مناطق محروم براي برخورداري از امكانات و فضاهاي آموزشي مناسب در اين اردوها شركت مي كنند.
محمدرضا باغستاني افزود: اين طرح در سال گذشته با حضور دانش آموزان شهرستانهاي خاتم ودستگردان وبه ميزباني شهرستانهاي اردكان وميبد بطور آزمايشي برگزار ونتايج مثبت وقابل توجهي دراستعداديابي وافزايش آمارقبولي دانش آموزان اين مناطق دركنكور سراسري داشته است .

باغستانی به  رتبه بندی  شوراهای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق اشاره نمود و افزود :شهرستان میبد ،مهریز،بزد،بافق و اردکان  به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استان یزد  گفت : آموزش و پرورش با بهره مندی از نیروهای خوش فکر و امکانات موجود نهایت تلاش خود را برای تحقق مطالبات رهبری در ارتقای اصلاح الگوی مصرف بکار می گیرد.

باغستانی از تشکیل ستاد اصلاح الگوی مصرف و کمیته های تابعه در استان و شهرستانها خبر داد و افزود : این ستاد پیشنهادات ارائه شده را در کارگروههای تخصصی بررسی و زمینه اجرای مصوبات را با هدف فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف در بین خانواده ها و دانش آموزان فراهم کند.

باغستانی در ادامه  این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری آزمون ورودی دستگاهها و موسسات آموزش عالی در سال 88 ارائه داد و افزود: 18206 داوطلب یزدی در کنکور سراسری امسال شرکت کردند که از این تعداد 57 درصد دختر و 43 درصد پسر بودند و در  رشته آزمایشی  علوم تجربی با 5688 داوطلب بالاترین تعداد شرکت کننده و رشته آزمایشی هنر با 999 نفر کمترین آمار داوطلبان را به خود اختصاص دادند.
وی در ادامه اظهار داشت :کنکور امسال علاوه بر دانشگاه یزد در 9شهرستان استان برگزار  و آموزش و پرورش 90 حوزه را برای کنکوریها تدارک دیده شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استان یزد  ضمن تأکید بر اهمیت اوقات فراغت دانش آموزان گفت :آموزش و پرورش در پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان نقش کلیدی دشته  و ظرفیتهای موجود که شامل 31کانون فرهنگی تربیتی ، دارالقرآنها ، 9 باب اردوگاه ، پژوهشسراها و مدارس فعال بودند به این طرح اختصاص داده شد  .
وی ادامه داد:دانش آموزان در اوقات فراغت برای فعالیت های فرح بخش آمادگی بیشتری دارند و این فراغت می تواند فرصت و یا تهدید باشد.
باغستانی اضافه کرد  :تحقیقات نشان می دهد یکی از زمینه های جرم برای جوانان ، خالی بودن اوقات فراغت است.
و از سفرهای زیارتی – تفریحی ، اردوهای جهانگردی – ایرانگردی و گردشگری استانی ، تعمیر و بازسازی مدارس ، اردوهای بنیاد علوی  و مدارس زندگی بعنوان فعالیتهای ستاد او قات فراغت نام برد.
وی  اظهار داشت :در سال جاری 108 مدرسه در طول تابستان فعال بوده  و همینطور اردوهای یک روزه ، اردوی مهررضا (ع)و هجرت 3،  اردوهای ورزشی از جمله برنامه های سال جاری بود.

وی طرح جوان گرایی در آموزش و پرورش استان را از طرحهای مصوب در شورای آموزش و پرورش دانست و گفت : مدارسی موفق هستند که تجربه در کنار جوانی باشد.
باغستانی جایگاه آموزش و پرورش استان را خوب توصیف کرد و این جایگاه را حاصل تلاش گذشتگان دانسته و افزود: برای حفظ این جایگاه باید گامهای موثری را برداریم.

وی به  تشکیل  شوراي راهبردي جوان گرايي در سازمان آموزش و پرورش اشاره کرد  و اظهار داشت :از 15 هزارو 782 نفر پرسنل شاغل در آموزش و پرورش استان 4785 نفر كمتر از 15 سال و 2781 نفر بالاتر از 25 سال سابقه دارند.

وی با اشاره به بیش از 4000 نیروی جوان زیر 35 سال در جمع فرهنگیان استان گفت : تنها 3 درصد از این نیروها در مدیریت مدارس هستند.

باغستانی گفت : ما نیروهای جوان را شناسايي  و از استعدادها و توانمنديهاي آنها در 70 حوزه كاري آموزش و پرورش بهره خواهیم برد.
باغستانی به  اشتغال 162 نفر از جوانان در پست هاي مديريتي آموزش و پرورش اشاره نموده و بر فراهم آوردن زمينه لازم براي حضور هرچه بيشتر جوانان و پذيرش پست هاي مديريتي در واحدهاي آموزشي و پرورشي تأكيد كرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استان یزد گزارشي از نحوه شناسايي و انتخاب گروه مشاوران در آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان ارائه كرد و افزود : هم اكنون گروه مشاوران جوان در آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان تشكيل شده و 193 نفر عضو دارد.
وي از برنامه ريزي لازم براي بهره مندي از توانمنديهاي جوانان فرهنگي در پيشبرد اهداف تعليم و تربيت در آموزش و پرورش خبر داد و اظهار اميدواري كرد: با برگزاري جلسات تخصصي در استان و شهرستانها زمينه استفاده از نخبگان جوان نيز فراهم می شود.

محمدرضا باغستاني  تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق خرید خدمات آموزشی را طرحي  براي جذب نيروي انساني در  آموزش و پرورش استان  اعلام کرد وافزود: تا چند روز آینده آگهی  آن توسط رسانه ها  منتشر خواهد شد و به موجب این طرح کمبود نیروی انسانی  آموزش و پرورش استان را که  برای مدت محدودی  است  جذب خواهیم نمود و  البته افراد جذب شده  با  برگزاري كلاسهاي بدوخدمت  بکار گرفته خواهند شد .

وي افزود: كسري نيرو امسال به دليل بازنشستگي 700 نفر از معلمان به صورت عادي و 500 نفر به صورت بازنشستگي پيش از موعد با توجه به دستورالعمل‌هاي دولت، لزوم به كارگيري نيروهاي جديد را ضروري كرده است.
باغستاني خاطرنشان كرد: بر همين اساس در سال تحصيلي جديد حدود 400 نفر در ناحيه يك و دو يزد، صدوق، مهريز، ميبد، اردكان زارچ پذيرش خواهند شد.
وي شرايط به كارگيري نيروهاي خريد خدمتي را دارا بودن مدرك كارشناسي با حداكثر 35 سال سن اعلام كرد.

وی  پیشرفت های دانش آموزان در زمینه های مختلف علمی را از دیگر افتخارات این سازمان دانست و گفت   : کسب 4 رتبه زیر  10 وقریب 400 رتبه زیر 1000، کسب 7 مدال المپیاد علمی کشور و دست یابی به نزدیک بر 100 مقام در مسابقات کشوری ادبی ، هنری و ورزشی کشور از مهمترین موفقیت های دانش آموزان استان در سال  جاری است.
باغستانی به تمهید مقدمات بازگشایی مد ارس برای سال تحصیلی 89-88 اشاره کرد و افزود: دستورالعمل پروژه مهر به مدارس ارسال شده و مدارس از اول شهریور ماه در حال فراهم کردن محیطی شاداب برای آغاز سال تحصیلی هستند.

وي درادامه با اشاره به وجود قريب 7 هزارنفر ازدانش آموزان افغاني در334 مدرسه استان ، ضرورت اجراي طرح آموزش بهداشت وارتقاء سلامت دانش آموزان اتباع خارجي درمدارس استان را يادآورشد وافزود اين طرح با مشاركت اداره كل اتباع خارجي استانداري اجرا مي شود و34 مربي بهداشت وبهداشتكار دراجراي آن مشاركت خواهند كرد .
باغستاني بهره مندي ازتجارب پيشكسوتان آموزش وپرورش را خاطرنشان كرد وافزود بدين منظور طرحي تهيه شده كه مدارس مي توانند ازطريق انجمن اولياء ومربيان مدارس ازمشورت وتجربيات فرهنگيان بازنشسته استفاده كنند .

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا